Sheep, sheep everywhere! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Franka Bree - WaarBenJij.nu Sheep, sheep everywhere! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Franka Bree - WaarBenJij.nu

Sheep, sheep everywhere!

Blijf op de hoogte en volg Franka

17 Juni 2013 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Woensdag begon ons avontuur nadat we onze essays opgehaald hadden. We zijn via Fort William naar Isle of Skye gereden. Hier zijn we naar The Cuillins gereden waar we in het Glenbrittle Youth Hostel zaten. Dit was in the middle of nowhere, er waren in de buurt van het hostel een paar huizen en enkele boerderijen, maar dat was het dan ook. Er was helemaal geen verbinding, enige manier om met de buitenwereld te communiceren was met een telefoon bij de receptie. Dit was echt heerlijk, even helemaal weg.
Het fijne aan hostels is dat je er zelf kan koken, waardoor we niet al te veel geld kwijt waren aan avondeten.

We zijn donderdag door een deel van The Cuillins gaan lopen. Dit zijn bergen in het zuiden van Isle of Skye. Het was een prachtige wandeling, we hebben mooie beekjes gezien, wat kleine watervallen en een meer in de bergen. Dit was echt prachtig, op een gegeven moment keken we over het meer naar de zee. Na deze heerlijke wandeling zijn we door het noorden van het eiland gereden, waar we een paar keer gestopt zijn om wat foto's te nemen. Ook dit was weer erg mooi.

Vrijdag vertrokken we naar het noorden, we kregen van de man bij de receptie een paar tips over de route. We zijn voornamelijk via een kustroute gegaan, al konden we de zee niet altijd zien omdat deze achter de bergen verscholen zat. We zijn via Ullapool naar Durness gereden. Net voor Ullapool zijn we bij Corrieshalloch Gorge gestopt. Hier is een brug die over een waterval loopt. De brug stond iets boven het begin van de waterval en toen we naar beneden keken bleek het nogal diep te zijn tot de rivier. Het was erg mooi, de brug bewoog wel als er mensen overheen liepen. Er mochten ook niet meer dan 6 mensen tegelijk op de brug staan.

Bij Ullapool zijn we heel even gestopt, waarna we weer door zijn gereden naar Durness. We zijn een aantal keer gestopt om foto's te maken van het uitzicht, al wilden we wel vaker stoppen, maar als we elke keer moesten stoppen als we mooie dingen zagen dan stonden we meer stil dan dat we reden.

Af en toe moesten we opletten langs welke dorpjes we kwamen omdat we in de buurt van die dorpjes een keer moesten afslaan, maar heel vaak kwamen we erachter dat we al voorbij dat dorpje waren gereden. Dit hadden we niet eens door omdat veel dorpjes in de Highlands maar bestaan uit een paar huizen en met een paar huizen bedoel ik bijvoorbeeld 3 huizen. Ook kwamen we af en toe langs één huis na vele kilometers geen huizen gezien te hebben en na dat huis waren er weer vele kilometers zonder huizen. Dit was echt bijzonder, er was zoveel natuur zonder dat er ook maar iets aan gedaan is door mensen.

Tijdens het rijden hebben Daan en ik vaak met verbazing rond ons heen gekeken, het was zo ontzetten mooi. We hadden ook vaak dat we net klaar waren met rondkijken en vervolgens reden we een bocht om en onze monden vielen weer open van verbazing. Er waren moment bij dat ik waarschijnlijk met evenveel verwondering heb gekeken als bij de National Parks in Amerika. Het was echt bijzonder.

In Durness hebben we bij aankomst 's avonds een mooie strandwandeling gemaakt en de volgende dag hebben we een wat langere ook hele mooie strandwandeling gemaakt. We zijn ook naar Smoo Cave gegaan. Dit is een erg mooie grot, we hebben een rondleiding door de grot gehad. Een klein stukje in een bootje en een klein stukje lopend in de grot. Het was echt prachtig.

Ik wilde in Durness ook graag de sterrenhemel zien, aangezien hier waarschijnlijk een prachtige sterrenhemel zal zijn en ik wilde graag het Noorderlicht zien. Helaas is het bijna de langste dag, waardoor het nu al heel lang licht is. Zo lang ben ik niet wakker gebleven maar het zal meer een of twee uurtjes echt volledig donker zijn geweest.

We zijn zondag via het noorden en het noordoosten naar Aviemore gereden. Aviemore ligt in Cairngorns National Park. Helaas was het vrijdag erg mistig dus we hebben niet heel veel kunnen zien. We zijn ook naar Dunnet Head gegaan, het meest noordelijke punt van het Briste vasteland, maar hier was ook helemaal niks te zien helaas. Maar we kunnen in ieder geval zeggen dat we er geweest zijn. :)
Redelijk in het begin van de reis op vrijdag hebben we wel veel geluk gehad, we kwamen twee keer herten tegen. De eerste keer kwamen we er twee tegen waarvan één heel mooi bleef staan voor de foto. De tweede keer zagen we in eerste instantie twee staan, beide bleven mooi staan, toen we verder reden zagen we in de verte een hele kudde staan.

Vanochtend zijn we naar een rendierencentrum gegaan. Deze heeft 140 rendieren in een groot gebied van het park zitten. Deze rendieren zijn tam, maar het zijn nog altijd wilde dieren. De verzorgers zorgen ervoor dat de rendieren zoveel mogelijk zelf leven, ze bemoeien zich nauwelijks met het leven van de dieren. Er staat een groot hek om het gebied van de rendieren, dit gebied is zo'n 1200 hectare groot. Als er een rendier is die niet goed in dit gebied kan leven dan laten ze deze ook gaan. Zoals ik al zei, het zijn en blijven wilde dieren die ze daar hebben.

Twee keer per dag kan je met een begeleider naar dit gebied gaan om door de kudde rendieren te lopen en om ze te voeren. Dit was echt geweldig. Zodra je in het gebied van de dieren komt zijn er al een paar die om je heen lopen (al lopen ze vooral rond de zakken eten). Je kan ze ook aaien. De verzorger die mee is naar boven vertelde van alles over de dieren, het was echt ontzettend interessant. Vervolgens ging hij bij iedereen langs om wat voedsel in de handen te doen en zodra je wat voedsel in je handen hebt staan er gelijk een paar rendieren voor je neus. De verzorger liep een paar keer rond zodat iedereen een aantal keer kon voeren. Het waren ook steeds dezelfde rendieren die gelijk klaar stonden. Een aantal rendieren die kwamen niet echt in de buurt van de groep. Het was echt ontzettend leuk om dit te doen! Het was echt een fantastische ervaring.

En natuurlijk is er mijn titel, schapen! Er zijn héél véél schapen in Schotland, er zijn meer schapen dan mensen. Als je door de Highlands reist zie je veel schapen langs de weg. Ook lopen er wel eens schapen op de weg. Daan en ik hebben heel veel moeten lachen om deze beesten. Op een gegeven moment reden we een hoek om en ja hoor, daar liepen schapen op de weg en wat doen ze, ze gaan rennen, maar ze bleven op de weg rennen, ze bleven voor ons uit rennen. Het duurde even voordat ze zo slim waren om het gras in te rennen. Zo hebben we een paar keer erg leuke momenten gehad. Het was echt hilarisch!

We hebben al heel veel foto's van alles, deze moeten we nog gaan uitzoeken. Zodra we dit gedaan hebben en ik weer goede internetverbinding heb dan komen ze hierop te staan!

Nu nog t/m zaterdag te gaan en dan vliegen we zondag alweer terug naar Nederland.

• 17 Juni 2013 - 15:53

Michelle:

Hey Franka en Daan,

Wat ongelooflijk leuke en mooie dingen die jullie meemaken.
    Een road trip om nooit te vergeten!!!

Geniet nog van de komende week!
    Liefs Stash en michelle

• 17 Juni 2013 - 18:14

Kristel:

Zo het klinkt echt prachtig daar! Echt een goede afsluiter van jullie Schotland avontuur!
    Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's, naar die van de dolfijnen vooral ;)
    Heel veel plezier nog samen en geniet er van!

XX

• 20 Juni 2013 - 15:54

Rikie:

Hallo Franka,

Wat een fantastische reis maken jullie en wat zie je veel van de natuur.
    Wij wensen jullie nog even een fijne tijd en een goede terugreis samen.